O Jerozolimie można by napisać wiele, jednak żadne ujęcie nie wyczerpie tematu. Można by mnożyć konteksty, jednak nawet najszersze opracowanie nie stworzy pełnego obrazu tego miasta – ani w warstwie historycznej, ani religijnej i mistycznej, ani społecznej i socjologicznej.

Tematem głównym 27. FKŻ była Jerozolima. Temu też miastu poświęcona była główna wystawa festiwalu – Jerozolima utrwalona. Po raz pierwszy światło dzienne ujrzały zdjęcia Jerozolimy wykonane przez Dominikanów, stąd też wystawa ta prezentowana była w krużgankach Klasztoru Dominikanów w Krakowie.

Jerozolima się wymyka. Można to miasto zwiedzać – ale go nie zobaczyć. Można zagłębić się w jego historię – ale stwierdzić, że wiedza historyczna jest w jego przypadku tylko pewnym nawiasem, w którym zawierają się wielowymiarowe kwestie trudne do naukowego sklasyfikowania. Można próbować poznać Jerozolimę poprzez jej mieszkańców, po to by dowiedzieć się, że Jerozolim było bardzo wiele, w bardzo wielu miejscach.

Jak więc poznawać to miasto? Jak próbować dowiedzieć się co tworzy ten symbol, konstrukt, fenomen tak trudny do uchwycenia? I czym ono w zasadzie jest?

Na wystawie chcemy zaproponować jeden z możliwych aspektów poznawania miasta. Aspekt ciekawości gościa, który przybywa do nowego miejsca i widząc jego niezwykłość próbuje ją utrwalić. To goście pokazują nam miasto dzieląc się tym co było dla nich istotne i piękne, co ich poruszyło i co chcieli przekazać.

Tymi gośćmi byli dominikanie, którzy w 1890 roku i założyli w Jerozolimie szkołę archeologiczno-biblijną École Biblique – najstarszą katolicką uczelnię w tym mieście i pracowali na Biskim Wschodzie prowadząc wykopaliska archeologiczne. Ich praca obejmowała również dokumentację fotograficzną wykopalisk oraz przy okazji wszystkiego z czym się spotykali i co ich zainteresowało. Dzięki temu powstała niezwykła kolekcja fotografii wykonanych w najróżniejszych technikach, pokazująca miedzy innymi Jerozolimę. Do zbiorów trafiły również fotografie z innych instytucji lub od osób prywatnych, chcących uchronić je przed zniszczeniem lub zabezpieczyć.

Większość pokazanych na wystawie fotografii została wykonana na szklanych negatywach. Wyjątek stanowią zdjęcia wykonane przez członków słynnej rodziny Bonfilsów, znajdujące się w kolekcji École Biblique.

fot. Bartosz Dittmar

Kustoszem tej ogromnej kolekcji jest Jean-Michele de Tarragon OP, który nie tylko sprawuje pieczę nad jej przetrwaniem w formie zastanej, ale także kataloguje, opracowuje i digitalizuje zbiory. To dzięki jego wsparciu z kilkunastu tysięcy zdjęć zostały wybrane te pokazane na wystawie.

Wernisaż wystawy odbył się 25 czerwca 2017 roku,
w ramach 27. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie.

 

Wystawa czynna do 30 września 2017 roku w krużgankach Klasztoru Dominikanów, ul. Stolarska 12.

Pomysłodawca: Janusz Makuch
Opracowanie zbiorów: Jean-Michel de Tarragon OP
Współpraca: Paweł Trzopek OP
Kurator: Iza Wałek
Współpraca: Małgo Dziedzic, Damian Nowak

                    

 

Aktualności

Zobacz wszystkie

Nadchodzące wydarzenia

Zobacz wszystkie
Zapisz się do newslettera


Wyrażam zgodę na otrzymywanie korespondencji drogą elektroniczną. *Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej zgodnie z ustawą z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w celach marketingowych i handlowych. *Wyrażam zgodę na przesyłanie informacji handlowych i marketingowych drogą elektroniczną przez Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej zgodnie z ustawą z dn. 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).*
Administratorem danych osobowych jest Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej, z siedzibą w Krakowie (31-056), ul. Józefa 36. Oświadczam, że dane podałem dobrowolnie i zastrzegam sobie prawo dostępu do udostępnionych przez mnie treści, ich poprawiania oraz usuwania

loader